Op 5 maart 2018 werden een handkraantje en een goederenwagon geplaatst aan het Stapelplein in de Oude Dokken en aan de Voorhavenkaai. Het zijn maar enkele van de objecten die de oude kades van Gent zullen herinneren aan het rijke havenverleden.

De Gentse haven verhuisde in de geschiedenis steeds meer op naar het noorden, weg van het centrum. In de Oude Dokken en de Voorhaven staan nu woonprojecten in de steigers. In de nieuwe projecten laten de Stad Gent en sogent het havenverleden verder leven. Oude kranen, sporen, aanmeerpalen, loodsen en andere typische havenelementen krijgen een nieuwe rol in het gebied.

Handkraantje in Oude Dokken

Op het Stapelplein werd een handkraantje ter hoogte van de Bataviabrug geplaatst. De handkraan werd gebouwd in 1870 door de constructeur Nicaise en Delcuve uit La Louvière, en is zo een van de oudste van België. Het kraantje heeft een hijsvermogen van 3.000 kg.

De handkraan zal deel uitmaken van de vier kilometer lange, maritieme promenade rond de Oude Dokken en zal samen met de grote havenkranen en een aantal kleinere maritieme objecten het verhaal van de Gentse zeehaven illustreren. Tevens zal de kraan ook dienst doen als zitelement. De lage sokkel van de kraan is op een ideale zithoogte. De handkraan is na 148 jaar nog altijd in werkende staat, maar het mechanisme werd om veiligheidsredenen geblokkeerd. Bij de herinrichting van de Handelsdokkaai zal de handkraan een definitieve plek krijgen.

In het voorjaar worden nog eens twee kranen verwacht, een ter hoogte van het toekomstige Houtdokpark en een aan het Achterdok.

Goederenwagon in de Voorhaven

In de Voorhaven kreeg een goederenwagon van het type Gs een nieuwe plek. Het is een gesloten goederenwagon bestaande uit een metalen frame met houten platen en balken. De wagon werd gebruikt voor transport van losse onderdelen. Typisch aan deze wagons is dat ze aan beide kanten konden geladen worden. Aan de Voorhaven hebben honderden wagons van dit type goederen aan- en afgevoerd.

De laatste functie van de wagon was als reparatiewerkplaats, voor het onderhoud van elektriciteit en signalisatie langs de spoorwegen. Nu krijgt de goederenwagon een nieuw leven ten dienste van buurtactiviteiten in de Muide.

Later deze maand worden nog een goederenwagon en een locotractor verwacht in de Voorhaven. De wagons passen in de herinrichting van de site. De herinrichting maakt de Voorhaven tot een groenere wijk met woningen en kantoren. De Stad Gent wil het havenverleden er ook in eer herstellen. Zo blijven sporen en kasseien behouden. Het laatste stuk van het historisch hekwerk rond de Voorhaven werd afgelopen jaar gerestaureerd en plaatselijk gereconstrueerd. De heraanleg van de Voorhavenkaai tot een fiets- en wandelpromenade is net begonnen.

De kraan en de goederenwagon werden beide gerestaureerd door vrijwilligers van Toerisme en Spoor Patrimonium vzw in hun spoorwegmuseum te Saint-Ghislain.